Licznik odwiedzin

mod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_counter
mod_vvisit_counterDzisiaj374
mod_vvisit_counterWczoraj2275
mod_vvisit_counterW tym tygodniu4919
mod_vvisit_counterW poprzednim tygodniu8919
mod_vvisit_counterW tym miesiącu2649
mod_vvisit_counterW poprzednim miesiącu50990
mod_vvisit_counterWszystkie3972666

Teraz Online: 7
Twój IP 216.73.216.209
MOZILLA 5.0,
Parafia Pilica

Sonda

Czy czytasz gazetkę parafialną "Głos Kolegiaty" ?
 

Kalendarz

lipca 2025
pwścpsn
123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031

Imieniny

Przed wczoraj : Emilii Wczoraj : Haliny Mariana Dzisiaj : Jagody Urbana Jutro: Jacka Anatola Pojutrze : Malwiny Odona



Znikomość i chwała - nagrobek Kasi Pileckiej Email
Wpisany przez Grzegorz Piąty   
środa, 01 marca 2017 18:58

niedziela 001.2017

ZNIKOMOŚĆ I CHWAŁA - NAGROBEK

KASI PILECKIEJ

 

Nieodłącznym elementem wystroju starych kościołów są epitafia i nagrobki. Najstarszym zabytkiem z terenu naszej diecezji sosnowieckiej jest pomnik Kasi Pileckiej, znajdujący się w Kolegiacie św. Jana Chrzciciela i św. Jana Ewangelisty w Pilicy. Obiekt jest datowany na ok. 1555r. Dzieło to przypisywane jest jednemu z czołowych renesansowych rzeźbiarzy Janowi Marii Padovano. Artysta przybywając z Włoch do Polski na zaproszenie króla Zygmunta Starego wykonał wiele znanych dziś dzieł,

 

 

 

M.in. nagrobek S. Oleśnickiego w katedrze poznańskiej (1540), żon Zygmunta Augusta – Elżbiety (1546-52, we współpracy z J. Cinim), Barbary(po 1553) w Wilnie, nagrobek Hetmana J. Tarnowskiego i jego syna w katedrze w Tarnowie(1561-70), cyborium dla kościoła Mariackiego  w Krakowie(1552), projekt niszy nagrobka Zygmunta Augusta w kaplicy Zygmuntowskiej na Wawelu(1571) oraz loggii w Sukiennicach w Krakowie(1555-59).

 

W pilickim przedstawieniu widoczne są typowe cechy renesansu małopolskiego. Centralną partię wypełnia płaskorzeźba nagiego, śpiącego dziecka, z oddaną po mistrzowsku sylwetką a szczególnie twarzą, pogrążoną w spokojnym śnie. Oparte lewą ręką na czaszce symbolizuje „vanitas” – znikomość życia ziemskiego, a w prawej trzyma wieniec – symbol chwały. Cały nagrobek wspiera się na wolutowych konsolach, wieńczy go tablica inskrypcyjna.

 

TYGODNIK KATOLICKI NIEDZIELA - Ks. Tomasz Zmarzły

 

Dodaj komentarz

Kod antysapmowy
Odśwież